بردیا نیوز

جدیدترین اخبار ایران و جهان

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ بردیا نیوز خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

دیسک بین مهره ای و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید



پشت یک فرد سالم از مهره هایی تشکیل شده است که بین آنها غضروف قرار گرفته است. این غضروف دیسک کمر است که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم. از آنجایی که دیسک ها قادر به جذب و دفع آب هستند، وظیفه بهبود مهره یا به طور دقیق تر، دیسک روغن کاری مهره را بر عهده دارند.

دیسک کمر به عنوان یک حیوان خانگی برای بدن ما عمل می کند و عملکرد صحیح آن در بدن بسیار مهم است. مثال:

با کمک دیسک ها می توانیم به جلو، عقب، چپ یا راست خم شویم یا می توانیم بچرخیم.

در حین راه رفتن، مانند ضربه گیرها، ستون فقرات را بالشتک می کنند و به ما کمک می کنند تا به آرامی راه برویم.

هنگام بلند کردن اشیا مانند فنر عمل می کنند و از فشار دادن مهره ها و آسیب رساندن به آنها جلوگیری می کنند.

دیسک ها در هنگام تنش استاتیک آب خود را از دست می دهند و مقدار آب از دست رفته در حالت استراحت را بازیابی می کنند. به همین دلیل است که وقتی صبح از خواب بیدار می شویم، قد ما حدود 1 تا 1.5 سانتی متر بیشتر از زمانی است که شب به خواب می رویم.

دیسک ها از چند قسمت ساخته شده اند؟

دیسک از دو قسمت تشکیل شده است که قسمت اول قاعده دیسک است که به آن هسته پالپوزوس می گویند و قسمت دیگر حلقه فیبری است که به آن حلقه فیبروزوس می گویند، این لوب است.

راه های تشخیص دیسک کمر

احتمالاً در مکالمات رایج اصطلاح دیسک کمر را شنیده اید. اگرچه همه افراد دیسک کمر دارند، اما داشتن دیسک کمر به معنای پارگی یا تغییر شکل این دیسک ها است. راه های مختلفی برای تشخیص این بیماری وجود دارد که یکی از آنها شرح حال بیمار است. بسیاری از افرادی که در مورد دیسک کمر به پزشک مراجعه می کنند، درد شدید در ناحیه کمر یا پشت ساق پا را تجربه کرده اند. در مورد درد ناشی از دیسک کمر می توان گفت که این دردها در عصب سیاتیک احساس می شود. به گونه ای که از کمر شروع می شود و به کمر، ران و پشت ساق پا ختم می شود.

راه دیگری که به پزشک در تشخیص دقیق تر کمک می کند، معاینه بیمار است. پزشک از بیمار می خواهد دراز بکشد و پا را به صورت عمودی بالا بیاورد، انگشت شست پا، توانایی راه رفتن روی انگشت پا و پنج روش دیگر برای ارزیابی بیمار را بررسی می کند.

البته انجام 'MRI و سی تی اسکن' و 'معاینه عصبی عضلانی' نیز به تشخیص هر چه بیشتر این بیماری کمک می کند.

علائم دیسک کمر کالس پسر؟

علائمی که نشان می دهد فرد مبتلا به دیسک کمر است یا نه به چند دسته تقسیم می شود.

کمر درد

درد در اندام تحتانی که به عنوان درد سیاتیک نیز شناخته می شود.

احساس درد، سوزش یا گزگز در قسمت تحتانی یا بی حسی و گزگز در اندام تحتانی.

ضعف عضلات پایین کمر.

نارسایی اندام تحتانی که منجر به بی اختیاری یا ناتوانی در کنترل ادرار می شود.

از آنجایی که هر ریشه عصبی دارای دو قسمت حسی و حرکتی است، اگر آسیب دیسک به قسمت حسی فشار وارد کند، باعث ایجاد مشکل در پای بیمار می شود. یا اگر فشار در محدوده حرکتی باشد باعث ضعف حرکتی در پاهای فرد می شود و معمولاً به اختلالات حسی منجر می شود.

بیماری دیسک کمر کلمه بدی است و بسیار رایج است، این بیماری بیماری های مختلفی دارد که هر کدام روش های درمانی متفاوتی دارند. به همین دلیل پزشک ابتدا باید نوع بیماری را به درستی تشخیص دهد تا در نهایت با استفاده از روش های درمانی آن را درمان کند.

فتق دیسک کمر چگونه ایجاد می شود؟

به طور متوسط ​​پشت فرد 8000 بار در روز حرکت می کند این حرکات باعث ایجاد ترک در دیسک می شود. اما به دلیل قابلیت خود ترمیم شوندگی دیسک، هر روز بدون هیچ مشکلی این ترک ها را ترمیم می کند. برخی از افراد از نظر ژنتیکی مستعد بهبود نشدن این شقاق هستند، یا گاهی اوقات مشکل زمانی رخ می دهد که چندین شقاق کوچک با هم ترکیب شوند و شقاق بزرگتری را ایجاد کنند. بنابراین هسته دیسک این فضاها را منبسط کرده و باعث نفوذ آن به آن قسمت می شود که باعث پارگی دیسک می شود.

بیماری دیسک کمر در دسته بیماری های مکانیکی قرار می گیرد و علائم نیز در همین دسته قرار می گیرند، یعنی تا زمانی که به کمر خود فشار نیاورید، دردی احساس نمی کنید.

درمان دیسک کمر

راه های زیادی برای درمان این بیماری وجود دارد و راحت ترین آنها استفاده از مسکن ها است. این داروها با کاهش التهاب اطراف ریشه عصبی بیماری را تسکین می دهند. راه دیگر برای درمان این بیماری فیزیوتراپی است. با کمک تمرینات گرم کننده و تمرینات ویژه با این بیماری مبارزه کنید.

البته از روش هایی مانند آب درمانی و تزریق در مفاصل ستون فقرات نیز استفاده می شود که هر کدام عوارض خاص خود را دارند. اگر روش های درمانی ذکر شده نتایج مثبتی نداشته باشد، پزشک می تواند برای درمان بیمار از جراحی کمک بگیرد. در ادامه هر یک از این روش ها را شرح خواهیم داد.

جراحی اولین درمان نیست!

بسیاری از مردم فکر می کنند که جراحی اولین و تنها راه برای درمان دیسک کمر است. اما در تمام دنیا قبل از هر چیز روش های غیرجراحی درمان این بیماری در حال تحقیق و آزمایش است. در بسیاری از موارد مشکل فرد با کمی استراحت و مراقبت های پزشکی برطرف می شود و نیازی به جراحی نیست.

این ترس از جراحی، بسیاری را به تأخیر در درمان سوق داده و باعث عود بیماران شده است. بنابراین نه تنها از پشتیبانی درمان های غیرجراحی برخوردار نیستند، بلکه زمان طلایی جراحی را نیز از دست می دهند. سن طلایی برای جراحی 1 تا 2 ماه است که پس از درمان های غیر جراحی یا با صلاحدید پزشک انتخاب می شود. اگر لحظه طلایی جراحی را از دست بدهید، جراحی دیگر نیز اثربخشی خود را از دست می دهد. این وضعیت اغلب در مردم ما دیده می شود، یعنی افراد خیلی دیر به پزشک مراجعه می کنند، بنابراین تاثیر جراحی آنچنان که می خواهد نیست.

درمان خار کمر بدون جراحی

رفتار

در این نوع درمان از پماد یا داروهای خوراکی برای اصلاح بیماری دیسک کمر استفاده می شود.

درمان فیزیوتراپی

این درمان ها شامل ماساژ، کشش عضلانی، استفاده از وسایلی مانند لیزر و اشعه مادون قرمز یا تمرینات خاص است.

درمان با تزریق ضد التهابی برای مفاصل ستون فقرات

پس از پاره شدن دیسک، مواد التهابی از دیسک خارج می شود. این امر باعث می شود که بدن گلبول های سفید خون (که وظایف دفاعی بدن را انجام می دهند) به ناحیه آسیب دیده فراخوانی کند.

گلبول های سفید سعی می کنند جسم خارجی را که دیسک پاره شده است بخورند و از بین ببرند، اما نمی توانند. این باعث التهاب یا تورم می شود. در این حالت دیسک آسیب دیده از یک طرف فضا را برای عصب تنگ می کند و از طرف دیگر به دلیل التهاب این فضا باریک می شود. این عمل باعث افزایش فشار روی ریشه عصبی و همچنین ایجاد مقدار زیادی ریشه عصبی می شود که باعث ایجاد درد در ناحیه می شود.

داروهای آرامش بخش

داروهای مورد استفاده در درمان فتق دیسک کمر شامل شل کننده های عضلانی است. داروهایی مانند متوکاربامول یا باکلوفن. با افزایش فشار روی ریشه عصب، 24 ساعت شبانه روز باعث انقباض عضله می شود که باعث تجمع اسید لاکتیک در آن و ایجاد درد می شود. یکی دیگر از عواملی که باعث ایجاد درد در این ناحیه می شود، کمبود اکسیژن به دلیل ضربان مداوم آن است، بنابراین برای کاهش درد بیماران از شل کننده های عضلانی استفاده می کنیم.

حرارت درمانی

تاریخچه استفاده از گرما برای التیام درد به گذشته های دور باز می گردد. در زمان های قدیم، مردم می فهمیدند که گرم کردن کمر یا سایر اندام ها باعث کاهش درد می شود. پیشرفت علم پزشکی به گسترش اکتشافات در این زمینه کمک کرده است و امروزه از اشعه مادون قرمز یا فرابنفش برای درمان استفاده می شود.

درمان سرماخوردگی

سرما درمانی با کمک کمپرس یخ درد و التهاب اطراف ریشه های عصبی را کاهش می دهد و در نتیجه درد بیمار را کاهش می دهد. برای این کار از تکه های یخ یا یخ استفاده می شود.

ماساژ

ماساژ جریان خون را در پشت افزایش می دهد و به دور شدن سموم التهابی از ناحیه آسیب دیده و آزاد شدن انقباضات عضلانی کمک می کند و در نهایت درد بیمار را کاهش می دهد.

طب سوزنی

طب سوزنی یکی از شاخه های طب سنتی چینی یکی از درمان هایی است که اثر آن گاهی معادل داروهای ضد التهابی است. در این درمان با فرو کردن سوزن ها در قسمت های مختلف بدن، تغییراتی در نحوه عملکرد بدن ایجاد می شود و در نهایت منجر به بهبودی از بیماری می شود. البته باید گفت که هنگام وارد کردن سوزن هیچ دردی احساس نمی کنید زیرا این سوزن ها در بافت زیر جلدی یا در بافت چربی قرار می گیرند و بافت عضلانی عقب نگه داشته می شود.

کمربند

کشش کمر باعث شل شدن عضلات و تسکین عضلات می شود. این روش درمانی از زمان بوعلی سینا که به درمان درد بیماران با کشش کمر آنها معروف بود، رواج یافت. کشش کمر، مفاصلی را که در جای خود قرار ندارند دوباره مرتب می کند.

آب درمانی

یکی دیگر از روش های درمانی پزشکی استفاده از آب درمانی است. برای بهبودی با کمک آب وارد استخر شده و عمل زیر را تکرار کنید.

الف) حرکت دوچرخه:

در این حالت فرد پس از غواصی شروع به دوچرخه سواری می کند. وقتی دوچرخه سواری می کنید، پاهای خود را به همان روشی حرکت می دهید. تاثیر این روش بسیار بیشتر از راه رفتن معمولی است و روی عضلات کف لگن و ساق پا تاثیر مثبت دارد.

ب) بیل:

برای انجام این حرکت باید یک پا را صاف نگه داشت و زانوی پای دیگر را خم کرد و به شدت به جلو هل داد. با تکرار این حرکت فرد به آرامی سعی می کند پاهای خود را کاملا افقی نگه دارد. به طور کلی توصیه می شود که این حرکت را 10 بار برای هر مرحله تمرین تکرار کنید.

ج) زانوها را به سمت قفسه سینه بالا ببرید:

این حرکت در تقویت عضلات شکم بسیار مفید است. برای این کار، فرد باید زانوهای خود را به هم نزدیک کرده و به سمت سینه بلند کند. سپس پایین رفته و در هر مرحله از تمرین 10 بار این حرکت را تکرار کنید.

تزریق داخل مفصلی

اگر درمان های (پزشکی) فوق راه حلی برای بهبود درد شما نیست، می توانید از تزریق تاج استفاده کنید. این ماده ضدالتهابی قوی ترین ماده ضدالتهابی است که تاکنون توسط انسان ساخته شده است. بنابراین زمانی که این ماده مستقیماً در کنار ریشه عصبی تزریق شود، می تواند تأثیر بسیار خوبی داشته باشد. تاثیر تزریق این ماده حدود 10 برابر بیشتر از مصرف آن است.

سوالات متداول در مورد دیسک کمر

این وضعیت در چه سنی رخ می دهد؟

شایع ترین سن فتق دیسک کمر در دهه سوم و چهارم زندگی یعنی 30 تا 40 سالگی است. گاهی اوقات فرد سال ها کمردرد دارد اما درد بیشتر می شود پس از چند سال فتق دیسک در پشت او ظاهر می شود. البته در بیشتر موارد این عارضه با درمان های مناسب قابل درمان است و در موارد بسیار کمی نیاز به جراحی است.

میزان بروز بیماری دیسک کمر چقدر است؟

هر سال از هر 1000 نفر 5 تا 20 نفر بسته به نوع کار و سبک زندگی دچار شکستگی دیسک پا می شوند. یعنی اگر جمعیت 80 میلیونی کشورمان را در نظر بگیریم، حدود 1 میلیون نفر آسیب خواهند دید. از پارگی دیسک کمر هر ساله گفته می شود که بروز آن در مردان 2 برابر بیشتر از زنان است.

اگر دیسک کمر را درمان نکنیم چه اتفاقی برای ما می افتد؟

اگر به هر دلیلی بیماری دیسک ستون فقرات را درمان نکنید، ممکن است مشکلات زیادی داشته باشید. این افراد اغلب به سه دسته تقسیم می شوند.

دسته اول: افراد این دسته از اختلالات حرکتی یا بی حسی در پاها رنج می برند. حتی ممکن است مشکلاتی مانند: مشکلات جنسی، اختلالات ادراری و مدفوع داشته باشند.

دسته دوم: این افراد همیشه درد دارند و دردشان هرگز بهتر نمی شود. اگرچه این افراد مشکلات زیادی ندارند، اما وجود درد می تواند باعث ایجاد مشکل در انجام کارهای روزمره آنها شود.

دسته سوم: این افراد به دلیل قدرت جادویی که بدن برای التیام خود دارد به مرور زمان بهبود می یابند در واقع وجود همین قدرت است که به ما کمک می کند بیماری های خود را از طریق دارو درمان کنیم.

البته درمان خود را به امید قرار گرفتن در دسته سوم به تعویق نیندازید زیرا می تواند منجر به عوارض دسته اول شود.

لینک مقاله: https://payju.ir/content/لیست-پزشکان-جراح-ستون-فقرات-و-دیسک-در-شیراز


[ بازدید : 115 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ سه شنبه 27 تير 1402 ] [ 20:10 ] [ بردیا نیوز ]

[ ]

نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]